Mitä kuuluu Kymenlaakson asuntomarkkinoille?

Kuva: Nick Tulinen

Asuntomarkkinat kehittyvät jatkuvasti asiakkaiden toiveisiin vastaten, eikä Kymenlaakson asuntokauppa ole poikkeus.

Markkinoilla on nähty monia muutoksia vuosien saatossa, muun muassa kasvavan digitalisaation ja vaihtuvien asumisen toiveiden muodossa. Nopeasti muuttuvat tilanteet tarjoavat uusia haasteita sekä monia mahdollisuuksia niin kiinteistönvälittäjille kuin myös asunnon ostajille ja myyjille.

 

Toiveena muuttovalmis koti

Viime vuosien remonttibuumi on laantumaan päin, kun valtaosa asiakkaista etsii priimakuntoon remontoitua ja mahdollisimman muuttovalmista kotia. Tällöin myytävän asunnon kunto ja siisteys nousee merkittävään rooliin ostajien keskuudessa. Remontoitavien kohteiden ostajaryhmä on tänä päivänä todella pieni, joten on hyvä suorittaa helposti toteutettavissa olevat remontit ja siistiminen asunnossasi ennen myyntiin laittoa.

Myös myyntistailaus on noussut suosiossaan, joten panostus laadukkaaseen markkinointiin on jo tänä päivänä normi asunnon myyntiä aloittaessa. Laadukas markkinointi, jossa myyntistailaus on mukana kiinnittää potentiaalisten ostajien huomion, kun asuntosi tai kiinteistösi erottuu edukseen muiden kohteiden joukosta.

 

Kuva: Tapio Haaja

Ostopäätös on nopeampi kuin uskotaan

Nykypäivän asiakas tietää mitä etsii. Ensimmäinen askel kohti kohteen ostoa otetaan jo verkon myynti-ilmoituksen perusteella ja luulen, että myös ostopäätös tehdään osittain siellä. Tänä päivänä monet ei halua tulla näytöille katselemaan turhan vuoksi ja paikan päälle saavutaan enemmänkin vahvistamaan jo syttynyt fiilis kohteen ostamisaikeista. Näin ollen sijoittaminen laadukkaaseen markkinointiin on jälleen tärkeää, jotta oma kohteesi näkyy parhaalla mahdollisella tavalla.  

Yleiset asuntonäytöt ovat jääneet taka-alalle yksityisnäyttöihin verrattuna. Tämä tuntuu olevan mieluisin toimintatapa sekä myyjille että ostajille, kun kiinteistönvälittäjä voi palvella keskittyneesti, antaen täyden huomion asiakkaalle ja vastaten kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin.

 

Energia ja asumiskustannukset esittävät suurimmat haasteet 

Markkinoiden suurimmaksi haasteeksi tällä hetkellä on noussut energia-asiat. Asiakkaat valitsevat kodin nyt lämmitysmuoto ja asumiskulut edellä, mikä voi pitkittää monen kohteen myyntiaikaa ja heikentää lopussa toteutuvaa hintaa. Sähkö- ja kaasulämmitteisten kotien kysyntä on laskenut samalla kun energiatehokkaat ja ekologiset ratkaisut muuttuvat yhä halutuimmiksi vaihtoehdoiksi.

Kuva: Misa Kannos

 

Digitalisaatio luo mahdollisuuksia nopeaan toimintaan

Alan yhä nouseva digitalisaation aste on tehnyt toimintatavasta mukavan ketterän, kun sopimukset ja kaupat voidaan hoitaa pääosin sähköisesti. Kaupan osapuolet pääsevät tutustumaan koteihin yhä tarkemmin digitaalisessa ympäristössä ja pääsevät hoitamaan tarvittavat allekirjoitukset ja kaupan valtuutukset kätevästi verkon välityksellä, paikasta riippumatta. Sijainnista riippumattomuus avustaa erityisesti loma-asuntojen kauppaa, joka on Kymenlaakson asuntokaupoilla suuri vetovoima alueen koskemattoman luonnon ja kansallispuistojen vuoksi.

 

Roofin tehokas myyntikonsepti ja laadukas markkinointi on kehitetty tuottamaan parasta palvelua asiakkaille ja parasta arvoa asunnollesi. Ammattitaitoinen ja rehellinen myynti- sekä asiakastyö on aina toiminnan ytimessä, joten jos tavoitteenasi on asunnon osto tai myynti, autan sinua mielelläni.

Ota yhteyttä!

Previous
Previous

Kymenlaakson asuntokauppa vuonna 2023